SEO-blogs schrijven die werken? Check!

Waarover moet je schrijven? Waar haal je inspiratie? Hoe wordt je blog gevonden en gelezen? En hoe trek je nieuwe klanten aan met je blog? Veel vragen. Maar minstens evenveel antwoorden in deze blogpost. Lees hier stap voor stap hoe je een succesvolle SEO-blog maakt.

Blogs maken helpt je business groeien

Wat is bloggen?

Een blog is een plaats waar je regelmatig nieuwe content publiceert en promoot. Content die verband houdt met jouw business en industrie, in ons geval bijvoorbeeld contentmarketing.

Blogs zijn vooral bedoeld om jouw bezoekers te helpen. Ze moeten relevant zijn en de bezoeker iets bijleren zodat hij een positief gevoel overhoudt aan jouw merk of bedrijf.

Waarom moet je bloggen?

De vraag is waarom je het niet zou doen? Er zijn zoveel voordelen. Oké, het vraagt tijd om een onderwerp te zoeken, research te doen, te schrijven, te optimaliseren voor SEO, te designen en promoten. Maar eens de blog online staat, blijft hij voor jou 'werken'.

Blogs helpen om:

  • vertrouwen op te bouwen bij je lezers (door jezelf te profileren als expert in jouw branche)
  • gevonden te worden door jouw ideale publiek, toch als je een SEO-blog maakt
  • 'vreemden' aan te trekken en in 'bezoekers/klanten' te veranderen (inbound-methodologie)

Heb je zelf geen tijd? Contacteer ARK BBN om onze specialisten in te schakelen.

4 tips om een succesvolle SEO-blog te schrijven

Weten dat je moet bloggen is één ding. Een SEO-blog schrijven is nog een ander paar mouwen. Met deze tips ga je snel en efficiënt aan de slag.

1. Onderwerp en titel van de blog

Onderwerp: één topic per blog

Kies je onderwerp in functie van jouw publiek: met welke vragen en problemen zijn ze bezig? Verwen je lezers met leerrijke content die de moeite waard is om bij te houden of door te sturen. Schrijf niet over jezelf, wel over jouw expertise van de branche. En onthoud: focus op één onderwerp per post.

Hoe je dat onderwerp kiest? Maak een lijst van mogelijke blogtopics. Deze vragen kunnen helpen bij de brainstorm (net als de HubSpot Blog Idea Generator):

  • Welke vragen stellen klanten of prospects?
  • Waarmee hebben jouw buyer persona's hulp nodig?
  • Wat willen mensen weten over jouw industrie?
  • Waarover communiceert jouw concurrentie of industrie?

Een tip: bundel topics die dezelfde conversie of CTA ondersteunen, zoals alle blogs over contentmarketing waarbij je een Content Marketing E-book kan downloaden.

Onderzoek daarna welke zoekwoordcombinaties goed scoren voor de onderwerpen die je oplijstte: welke zoekwoorden gebruiken je buyer persona's en industrie? Welke zoekopdrachten typen ze in Google? Het is belangrijk dat je daar research naar doet om hoger in de zoekresultaten te komen (meer over SEO onder puntje 2).

Titel: hoe concreter, hoe beter

Jouw titel maakt de eerste indruk. Die moet dus goed zijn.

  • Hoe preciezer, hoe liever. Dan weet de lezer perfect wat hij kan verwachten.
  • Beschrijf duidelijk de waarde van de blog: wat gaat de lezer hieruit leren?
  • Verwerk een specifieke zoekwoordgroep in jouw titel die beschrijft waarover de blog gaat. Let wel op dat de titel niet te gekunsteld klinkt: je schrijft in de eerste plaats voor je lezer, niet voor Google.
  • Beperk de titel tot 50 à 60 karakters, dan tonen de zoekmachines zoals Google een mooie preview.

Neem de titel van deze blog bijvoorbeeld: 'SEO-blogs schrijven die werken? Check!'

  • Je weet wat je mag verwachten: dat je tips krijgt om succesvolle SEO-blogs te maken. De vraag teast een beetje, en het uitroepteken overtuigt (let wel op dat je niet overdrijft met uitroeptekens, dat komt te schreeuwerig over).
  • De zoekwoordgroep is 'SEO-blogs schrijven': daarnaar zoekt ons doelpubliek in Google, dus die zoekwoordcombinatie zit verwerkt doorheen de tekst.
  • Onze titel telt 38 tekens: hij wordt dus mooi weergegeven in online zoekresultaten.

2. Design en SEO-optimalisatie van de blog

Design: structuur, witruimte en beelden

Je wil dat jouw blog gelezen wordt. Naast de inhoud en schrijfstijl, moet ook het design jouw lezer binnentrekken.

  • Begin met een passend, aantrekkelijk, kwalitatief beeld bovenaan dit is vaak ook de preview. Gebruik ook beeld of video in de blog zelf om (te) lange stukken tekst te breken.
  • Voorzie voldoende witruimte tussen titels, alinea's, enz. Zo schep je meer rust, wat zin geeft om verder te lezen. Bovendien kan je lezer zich beter concentreren op wat er toe doet.
  • Bied structuur met titels, (genummerde) opsommingen, tekst in bold of quotes. Veel lezers scannen een tekst hierop voor ze beslissen om alles te lezen. Zorg dus dat je de belangrijkste boodschap meegeeft in deze scanbare brokjes.

SEO: zoekwoordcombinatie en links

Onderzoek waarnaar jouw doelpubliek online zoekt: welke vragen hebben ze, welke zoekwoorden gebruiken ze, welke woordcombinaties typen ze in zoekmachines? Met gezond verstand kom je al een heel eind. Gebruik daarnaast deze tips om te achterhalen op welke specifieke zoekwoordcombinatie (long-tail keyword) je best inzet:

  • Typ zelf een aantal zoekwoordcombinaties in Google. Let hierbij op de suggesties die Google geeft, zowel in het typvak bovenaan als in de zoekresultaten onderaan: dit zijn combinaties waarop vaak wordt gezocht. Spiek ook eens bij de pagina's die bovenaan staan in de zoekresultaten en dus de regels van de kunst toepasten.
  • Bekijk de populariteit en concurrentie van verschillende zoekwoorden of zoekwoordcombinaties met de hulp van online programma's als Google Ads Zoekwoordplanner, Yoast, Ubersuggest (van SEO-goeroe Neil Patel) of Moz. Of laat je helpen door een ervaren specialist.

Eens je jouw long-tail keyword hebt bepaald, kan je jouw blog optimaliseren. Dit doe je door (een deel of variant van) je zoekwoordcombinatie op strategische locaties te gebruiken:

  • In de paginatitel
  • In de url
  • In de blogtitel (H1)
  • In de andere titels (H2, H3, ...)
  • In de bodytekst
  • In de alt-tekst van het beeld

Let wel: zorg er altijd voor dat het natuurlijk blijft, anders haakt je lezer af. Overdrijf dus niet het exacte zoekwoord moet niet in élke titel of alinea. Gebruik geregeld varianten of synoniemen van je zoekterm om de tekst vlot te houden Google is slim genoeg om die te herkennen.

Last but not least: probeer in elke blog een aantal interessante links te leggen naar andere content. Dit helpt om hoger te scoren in Google, omdat je bewijst dat je jouw lezer zo goed mogelijk wil helpen.

  • Interne links: naar eigen bedrijfscontent zoals blogs, whitepapers of e-books
  • Externe links: naar betrouwbare (liefst populaire) bronnen, waardoor Google weet dat je research hebt gedaan

3. CTA in de blog voor lead generation

Wat hebben we al geleerd? Dat jouw lezer op de eerste plaats komt: je maakt de blog om jouw bezoeker te helpen. En uiteraard ook om je merk of product te verkopen, daar moeten we niet flauw over doen. Alleen mag dat niet té hard opvallen. Door de bezoeker te tonen dat je jouw vak kent, hoop je dat hij zélf de stap zet naar meer.

Een strategisch duwtje in de rug kan daarbij helpen, in de vorm van een CTA (call to action) die aansluit bij het onderwerp van je blog.

Zoek dus naar een aanbieding die jouw lezer interesseert en die aansluit bij je bloginhoud. En houd hierbij rekening met deze tips:

  • Plaats na de eerste paragrafen van je blog een subtiele CTA, zoals een tekstlink. Wij deden het na 'Waarom moet je bloggen?' met 'Contacteer ARK BBN om onze specialisten in te schakelen.'
  • Zet een duidelijke CTA onderaan elke blogpost. In ons geval is dit een oproep om ons Content Marketing E-book te downloaden, zodat je nog beter wordt in contentmarketing ga maar eens kijken onderaan deze blog (en houd je vooral niet in om door te klikken). 
  • Test welke CTA's het beste werken: varieer vorm (tekst, knop, beeld, enz.) en plaats (bovenaan, onderaan, opzij, middenin, enz.). En evalueer de resultaten.

4. Social sharing-knoppen in de blog

Waardevolle blogposts worden snel gedeeld op sociale media. Voorzie duidelijke social sharing-knoppen om het delen zo gemakkelijk mogelijk te maken. Dan hoeft je bezoeker maar te klikken om te delen.

Onthoud dat elke blog een kans is om nieuwe bezoekers te trekken. Neem dus voldoende tijd om elke post waardevol te maken. En probeer frequent en consistent te schrijven.

Wil je lezers de mogelijkheid geven om blogs te ontvangen in hun mailbox? Zorg dat je in orde bent met de GDPR-wetgeving op persoonsgegevens.

Snelle checklist om een succesvolle SEO-blogpost te maken

1. Koos ik een goed onderwerp?

  • Leerzaam, specifiek en duidelijk afgebakend
  • Binnen de interesse van onze buyer persona's/lezers
  • Over onze industrie (niet ons bedrijf)

Trekt de titel de lezer binnen?

  • Benoemt hij de waarde van de post?
  • Springt hij eruit in taal en design?
  • Bevat hij een specifieke zoekwoordcombinatie (onder de 60 karakters)?

2. Ziet de blog er aantrekkelijk uit?

  • Beeld bovenaan
  • Genoeg witruimte
  • Duidelijke structuur (titels, opsommingen, ...)

Is de blog SEO-geoptimaliseerd?

  • Paginatitel
  • Url
  • Alt-tekst bij beelden
  • Titels en bodytekst

3. Promoten we ons aanbod?

Sluit de CTA aan bij het blogonderwerp (bijv. download e-book)?

4. Kunnen bezoekers de blog makkelijk delen?

Zijn de social sharing-knoppen (duidelijk) aanwezig?

 


Meer weten over content?

Download je e-book over Content Marketing

SHARE THIS STORY