Een nieuwe website bouwen met Growth Driven Design doe je zo.

Growth Driven Design (GDD) is een innovatieve aanpak om b2b websites te bouwen. Het bezorgt je minder kopzorgen en het laat je website eindelijk eens geld opbrengen. Waarom? Omdat je een website continu gaat analyseren en vanuit real data gaat optimaliseren. Ben je in b2b actief, dan voelt die aanpak vertrouwd aan want het leunt nl. sterk aan bij lean en agile methodologieën die maak- en software bedrijven hanteren.  Als het in productieomgevingen een evidentie lijkt, waarom zou je het niet toepassen op je belangrijkste marketing en sales asset: de website?

Growth Driven Design is een nieuwe manier van websites bouwen: geen eenmalig en statisch kortetermijnproject, wél een langetermijnproces van continu analyseren en updaten. Zo stem je jouw website en business optimaal af op het gedrag en de behoeften van elke (potentiële) gebruiker. Een website bouwen en onderhouden doorloopt 3 fasen:

Strategie

De strategie fase start je met het bepalen van SMART-doelstellingen. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Relevant en Tijdsgebonden. Hoe zien die doelstellingen voor een website er dan uit?

Een aantal concrete voorbeelden:

 

  • Het aantal gekwalificeerde leads per maand met 20% verhogen. Een gekwalificeerde lead is iemand met CxO-level waarbij hoofdzetel in Benelux zit en de omzet minimum €50 miljoen bedraagt.
  • De conversieratio van de website per kwartaal met 5% verhogen met hetzelfde aantal websitebezoekers.
  • De kosten voor support en onderhoud van de website dit jaar met 10% verminderen.
  • Het aantal sollicitanten die via vacatures op de website zich kandidaat stellen in 1 jaar tijd met 20% verhogen.

SMART doelstellingen zijn belangrijk want ze bepalen welke uitdagingen straks voorrang krijgen.

Vervolgens ga je op zoek naar de topics en keywords die je in de website wil verwerken. Via welke keywords zal iemand je vinden? Of wat zijn de populaire onderwerpen in jouw sector of vertical waar je een meerwaarde kan bieden?

Tenslotte ga je het huidige gebruikersgedrag (hoe bezoekers je site vandaag gebruiken) observeren en te interpreteren. Op basis van de resultaten kan je aannames maken om betere manieren te vinden om gebruikers aan te trekken en op je site vast te houden.

Uiteindelijk kom je uit op een verlanglijstje met de acties die je zal ondernemen om de website aan te passen en krijg je een beter idee van welke content je op de site zal verwerken.

Reken voor de strategie op een doorlooptijd van 2 tot 4 weken.

 

 

Stappenplan strategiefase:

1 Bepaal je Buyer Persona's

Tijdens de GDD strategiefase is het belangrijk te weten voor wie je het allemaal doet. Een goede manier om dit te achterhalen is gebruik te maken van buyer persona's. Een buyer persona geeft een beeld van je ideale klant en zijn kenmerken:

  • De rol die hij of zij uitoefent binnen een bedrijf.
  • Professionele drijfveren.
  • Uitdagingen en pijnpunten
  • De mogelijke hindernissen die ze zullen aantreffen als ze willen investeren in je product of dienst.
  • Mogelijke vragen die ze tijdens het aankoopproces kunnen hebben.
  • Andere demografische en psychologische informatie die je een beter idee geeft van hun 'waarom' en 'hoe'.

PRO TIP: gebruik onze buyer persona templates, je kan ze hier gratis downloaden

2 Bepaal de Buyer's Journey

Je gaat, wanneer je de verschillende persona's definieert, ook hun aankoopproces in kaart brengen:

  • Hoe lang duurt de sales cyclus vanaf eerste contact t.e.m. aankoop gemiddeld?
  • Welke informatie heeft iemand nodig tijdens elke fase van het aankoopproces (Awareness, Consideration, Decision)?
  • Welk type informatie heeft iemand tijdens elke fase van het aankoopproces nodig?
  • Welke antwoorden heeft iemand nodig alvorens naar een volgende fase in het proces te gaan.

Door op persona en journey in te spelen op je website ga je een website bouwen op maat van de websitebezoeker en niet - zoals het vandaag vaak het geval is - vanuit giswerk of esthetische overwegingen.

Wat kan je verder nog nodig in de strategiefase uitvoeren:

Positionering

Hoe wil je je (online) op de markt gaan positioneren en waarom moet iemand in godsnaam bij jou komen? Gebruik hiervoor het Golden Circle Principe: vertrek vanuit het ‘waarom?’ Waarom doe je wat je doet en waarom is het belangrijk voor je klanten?

SEO

Het is uiteraard de bedoeling dat de nieuwe of aangepaste website gevonden wordt, daarom ga je ook vooraf onderzoeken welke keywords er toe doen en hoe goed je op die keywords kan ranken. Die keywords kan je vervolgens verwerken in je pillar pages, landing pages, blog, webpagina's, content offers, video content, ebooks...

Bepaal de opbouw en content voor de launchpad website

Ja, GDD vertrekt vanuit het principe dat je data gebruikt i.p.v. van buikgevoel om je website te bouwen en continu aan te passen. Bij de lancering van je eerste versie van de website, de launchpad, heb je die data nog niet en zal je een aantal aannames maken om te bepalen wat er op de belangrijkste pagina's van je website moet komen.

Maak een wensenlijst op

In die wensenlijst ga je alle items in volgorde van belangrijkheid lijsten. Vervolgens zal je voor elk item een prioriteit toekennen. Een manier om een prioriteit te bepalen is te kijken naar de mogelijke opbrengsten of effecten die aanpassing of ontwikkeling op de werking van je website zal hebben. Voor de launchpad focus je dus best op de hoge impact items, eens de launchpad live is worden de items op de wensenlijst een voor een verder afgewerkt d.m.v. korte development sprints.

Launchpad website

De launchpad website is een soort 'minimal viable solution' van je website. Het bevat dus de eisen die de hoogste prioriteit hebben gekregen gedurende de strategiefase. Omdat het beperkt is tot de meest prioritaire items, win je dus enorm veel tijd en ga je sneller dan in een klassiek verhaal met de website live gaan.

Een launchpad website bouwen zou tussen 60 tot 90 dagen moeten kunnen.

 

3 opties om een launchpad website te lanceren

1 Ga voor een website 'refresh'

Heb je een relatief nieuwe website, kan je gaan voor een opfrissing van de website met de inzichten uit je strategische oefening i.p.v. te kiezen voor een gloednieuwe website. Je kan de bestaande website dus aanpassen naar vorm en inhoud en een reeks belangrijke elementen om leads aan te trekken aan toevoegen. We denken hierbij aan conversie triggers als landingspagina, formulieren, blog, eventueel marketing automation.

2 Een kickstart website

Wanneer de huidige website helemaal niet meer overeenkomt met je huidige waarden en uitstraling, dan kan je best kiezen om de website volledig te vervangen. Beperk jezelf tot het hoogst noodzakelijke, maar niet zonder de items die ervoor zullen zorgen dat er mensen naar de site zullen komen en converteren (blog, cta, landing page, formulier)

3 Launch and expand

Internationale b2b bedrijven hebben vaak heel wat verschillende websites, in verschillende regio's en in heel wat verschillende talen. Dit maakt het soms moeilijk om dit allemaal op te vangen in een launchpad website met beperkte functionaliteiten. In zo'n geval kan je kiezen om bepaalde delen van een website of subsites op die manier aan te pakken en zo gaandeweg subsite per subsite uit te breiden.

 

Analyseren en bijsturen

Voilà, de launchpad staat er. Nu begint het echte werk. Het is hoog tijd om de resultaten te meten en bij te sturen. Je hebt dus nog altijd die wensenlijst die je gaandeweg zal wegwerken. Je voert ze maand per maand uit, in korte 'development sprints'. Die wensenlijst is bovendien continu in beweging, soms verdwijnen er bepaalde wensen en komen er soms bij, op basis van wat er uit je rapportering komt.

Om te gaan bepalen wat je al dan niet in een volgende sprint zal opnemen hou je best rekening met een aantal zaken:

  • Zullen de aanpassingen die ik op de site wil doen relevant voor mijn beste leads en klanten?
  • Voegt de aanpassing iets toe aan de beleving op de website en heeft een meerwaarde? Bijvoorbeeld, een prijscalculator heeft meer added value dan een statische prijslijst op de website.
  • Bevordert het de gebruiksvriendelijkheid van de website? Wordt het voor de bezoeker makkelijker om door de website te navigeren en de juiste informatie te vinden?
  • Komt het de conversie ten goede? Laat het me toe extra informatie over een bepaald iemand in te winnen?
  • Slaag je er in om iemand langer op de site te houden en meer content door te nemen?
  • Zorgt de aanpassing ervoor dat de beleving persoonlijker wordt?
  • Je hoeft niet enkel denken aan mogelijkheden om nieuwe bezoekers aan te trekken en te converteren, maar denk ook aan je bestaande klanten. Onderzoek manieren om de klanttevredenheid van bestaande klanten te verhogen, waardoor zij je beste ambassadeurs worden.

 

 

Analyseren en bijsturen doe je zo:

GDD-Methodology-VerticalTijdens het proces van analyse en bijsturen loop je telkens door 4 stappen: plannen, bouwen, leren en doorgeven. 

Plan

In deze fase analyseer je alle mogelijke gegevens die je zullen helpen om te beslissen met welke volgende verbeteringen je de volgende sprint zal uitvoeren. Dit zijn gegevens over bezoekersgedrag, naar wat iemand aan het kijken is en waarom niet, hoe lang iemand op de site verblijft, welke pagina's goed scoren en welke minder, welke content meest aanspreekt. Vervolgens bekijk je op basis van een aantal hypotheses, welke veranderingen die waarschijnlijk de meeste impact zullen hebben.

Bouw

Eens je voor een bepaalde aanpassing of verbetering hebt gekozen ga je die ontwikkeling inplannen en uitvoeren.

Leer

Na afloop van de sprint en je terug naar het onderdeel 'plannen' gaat, bekijk je of de website na de uitvoering de doelstellingen beter behaalt dan voordien en deze informatie verwerk je terug in je wensenlijst. Dit is een cyclische aanpak die je dus continu gaat herhalen. Hoe meer je door dit proces gaat, hoe slimmer je wordt en hoe performanter de website wordt.

Duur zeker?

Te zien hoe je het bekijkt. Je zou kunnen denken dat het misschien een goedkopere aanpak is omdat je in een veel korter tijdsbestek een website online plaatst en je minder toeters en bellen in de site hebt verwerkt. Maar het proces van analyse en bijsturing heeft ook de nodige aandacht en middelen nodig. Het zou dus best kunnen dat het evenveel, zoniet duurder wordt dan de klassieke aanpak. Anderzijds, moet je ook naar de return op langere termijn kijken.

Ga je heel wat middelen investeren in een website om dan de komende maanden en jaren nauwelijks iets aan de site te veranderen en uiteindelijk een lage of geen verdere groei aan leads te hebben? Of, investeer je iets minder in de lancering van je website, maar trek je meer leads en conversies aan door continu de site qua vorm en inhoud aan te passen?

Door bovendien sneller met een goed product live te gaan, ga je in principe ook sneller leads aantrekken waardoor je sneller al een zekere return zal ondervinden.

Tot slot, aangezien je continu je bezoekers gaat onderzoeken en op zoek gaat naar mogelijkheden om ze beter te bedienen, zal de kwaliteit van de leads op termijn ook beter zijn dan als je op een klassieke manier een website bouwt.

Laat je website gratis screenen als eerste stap naar meer en betere leads.

We gaan na hoe je website vandaag scoort en wat er beter kan.

1. Hoe goed presteert jouw website vandaag? (verschijn je in zoekmachines)
2. Hoeveel andere websites linken naar de jouwe? (spoiler alert: hoe meer, hoe beter)
3. Hoe scoort jouw site qua autoriteit en populariteit? (van 0 tot 10: hoe hoger, hoe beter)
4. Hoe doet jouw concurrentie het op diezelfde punten? (keep your enemies close …)

 

 

 

 

SHARE THIS STORY