UX = probleemoplossend denken

Als een product geen probleem oplost, heeft het geen nut. Klinkt logisch. Toch blijkt dit één van de meest gemaakte fouten binnen productontwerp. Onderzoek is niet voor niets één van de belangrijkste facetten binnen UX-design: dat vertelt waarom een product, knop, kleur of woord wel of niet werkt. Maar ... wat is UX eigenlijk?

Wat is UX?

User experience (UX) is de ervaring van de gebruiker: hoe het voelt om een product, systeem of dienst te gebruiken. Het gaat niet alleen over de bruikbaarheid, de functionaliteit of de snelheid waarmee je door een proces gaat. Want iemand snel van A naar B brengen is te beperkt ... het is minstens even belangrijk hoe iemand zich voelt als hij van A naar B gaat.

 

Een goed product scoort goed op 3 vlakken:

UX_blog_1

1. Functioneel ontwerp

  • Waarvoor is ons product gebouwd?
  • Wat kan ons product?
  • ...

2. Visueel ontwerp

  • Hoe (aantrekkelijk) ziet ons product eruit?
  • Heeft ons product een persoonlijkheid?
  • Wat zegt het uiterlijk over de functionaliteit?
  • ...

3. User experience

  • Hoe voelt het om dit product te gebruiken?
  • Hoe vlot en makkelijk kan je het gebruiken?
  • Welk geluid maakt het?
  • ...

 

Veel van deze zaken lijken verwaarloosbaar, maar het zijn de details die samen de 'ervaring' creëren. Een goed product bouw je niet per toeval: het ontstaat vanuit een heel bewuste zoektocht. Elk detail lost een probleem op!

Great products solve user problems and generate positive emotions.

Agile UX, flexibiliteit in functie van de gebruiker

Traditioneel vertrekken we vanuit een lineaire productopbouw. We starten met onderzoek en eindigen met een afgewerkt product. In zo'n periode kan er echter veel gebeuren:

  • De (nieuwe) baas verandert van koers
  • De concurrentie brengt een product uit
  • De technologie evolueert
  • Het gedrag of de motivatie van de gebruiker verandert

UX_blog_2

 

Deze lineaire manier van werken kent veel risico's, waardoor snel veel geld en moeite verloren gaan. Als je agile werkt, las je tussentijdse sprints in en lanceer je op korte termijn al een deel of beperkte versie van het project. Zo kan je veel sneller starten met usability tests en dus sneller schakelen richting eindgebruiker.

 

UX_blog_3

Kwantitatief en kwalitatief onderzoek

Onderzoek is altijd de eerste stap: want als je het probleem niet kent, kan je het niet oplossen – simpel. Dit onderzoek stuurt de beslissingen voor ontwerp en inhoud. Als je geen onderzoek doet, ben je niet bezig met UX. 

Ux is a research based discipline.

Er zijn letterlijk honderden manieren om aan user research te doen. De tools en methodes bestaan uit 2 groepen: kwalitatief en kwantitatief onderzoek.

UX_blog_4

 

De data uit kwantitatief onderzoek kan je uitdrukken in getallen, percentages of grafieken. Met tools zoals Google Analytics en AB-testing genereren we statistische data.

Kwalitatief onderzoek is minder gestructureerd en maakt onder andere gebruik van enquêtes met open vragen of live user tests. Zo verkrijg je geen data maar diepere inzichten over hoe je product werkt of hoe het wordt gebruikt. Je probeert te achterhalen wat er omgaat in het hoofd van je gebruikers.

 Er zijn heel wat onderzoeksmethodes. Afhankelijk van je doel, kies je 1 of meerdere tools. 

The neverending story: user-centred mindset

Wil je een goed product bouwen? Dan is er werk aan de winkel! Mensen veranderen aan een razend tempo, net als de methodes die hen geven waarnaar ze op zoek zijn.

Een user-centred mindset moet centraal staan in alles wat we doen.

 

 

Meer weten? Volg, net als ons, de blog van het UX Design Institute.

Deel deze blogpost