Wat kan je met HubSpot CRM?

Het HubSpot platform helpt je elke stap in iemands buying journey ondersteunen. Gaande van leads aantrekken, de verkoop in goede banen leiden tot en met een goede klantenondersteuning. In het hart van de oplossing zit een CRM. Het goede nieuws is dat je het helemaal GRATIS mag gebruiken! Te mooi voor woorden hoor ik je denken. Gratis bestaat toch niet ècht, of wel? En is HubSpot CRM wel even goed als andere courante systemen als Zoho CRM, Salesforce, Microsoft Dynamics ... of zitten er addertjes onder het gras? Is het enkel een oplossing voor de kleine zelfstandige of kan je er als multinational ook iets mee? Wij zetten de mogelijkheden even op een rij zodat je zelf kan oordelen of het ook voor jou kan werken.

Wat is HubSpot CRM?

In een CRM - Customer Relationship Management - sla je de gegevens van alle contacten van je bedrijf op: prospecten, leads, klanten, partners ... Eigenlijk iedereen waarmee je op één of andere manier in gesprek bent. De contacten kan je op verschillende manieren verzamelen:

  • Import: Bestaande contacten of lijsten kan je d.m.v. een handige import module in HubSpot opladen.
  • Automatisch: Iemand heeft een formulier op je website of landing page ingevuld.
  • Manueel: Je voegt ze manueel toe of scant ze in via de HubSpot app.

Eens een contact in je CRM zit, kan je alle interacties met dat specifiek contact, zoals calls, notities, emails, taken en meetings, bijhouden en opvolgen.

Maar er is meer: zoals je in het schema hieronder kan zien zit de CRM in het hart van een breder systeem en ondersteunt het andere HubSpot modules die je customer journey volgen: Van 'stranger' naar prospect tot klant en uiteindelijk promotor voor je bedrijf.

Dit doe je met de (betalende) marketing, sales en service modules.

flywheel-inbound-method-lifecyclesNet door de integratie met de andere HubSpot features onderscheidt HubSpot zich t.a.v. andere CRM oplossingen. Zo kan je zien welke pagina's iemand voordien bezocht, welke documenten gelezen werden, of er vragen of klachten zijn binnengekomen ... Het geeft een onuitgegeven transparantie en helpt je om op elk ogenblik een contactpersoon optimaal en persoonlijk te ondersteunen.

Altijd 100% gratis

HubSpot CRM is dus gratis voor een onbeperkt aantal gebruikers. Bovendien kan je tot 1 miljoen contacten toevoegen. Dus ook een multinational zou er mee aan de slag kunnen. Te mooi om waar te zijn, niet? Wel, er is een kleine kanttekening: wil je boven op CRM bijvoorbeeld het marketing automation platform gaan gebruiken, dan speelt het aantal 'managed' contacten wel degelijk een belangrijke rol in de prijszetting. Wens je de betalende Sales Hub te gebruiken, dan bepaalt o.a. het aantal verkopers die het systeem gaan gebruiken de licentieprijs.

Hoe werkt het precies?

Contacten

Het geheel draait om de notie 'contacten'. Dit is een lijst van iedereen die je zelf in het systeem hebt toegevoegd, geïmporteerd van een andere database of iemand die vrijwillig zijn gegevens heeft achtergelaten via een formulier.

 

screenshot contact hubspot

 

Met de gratis versie van de CRM krijg je er een module bij waarmee je gemakkelijk een formulier kan aanmaken om in je website te integreren. Interessant, maar weet dat elk formulier een HubSpot branding heeft, wat iets minder professioneel oogt. Je kan het weg halen, maar enkel als je voor een (betalende) upgrade kiest.

Bij elk contact heb je vervolgens een overzicht van alle activiteiten, notities, telefoongesprekken, e-mails en taken die iemand voor dit contact heeft uitgevoerd.

Verder kan je ook aangeven in welke fase van de customer journey (Subscriber, Lead, Marketing Qualified Lead...) en in welke status (New, Open, In progress...) iemand zich bevindt.

Bedrijven

'Companies' zijn de bedrijven waarmee je in gesprek bent of wenst te benaderen. Je kan verschillende contacten linken aan 1 bedrijf en ook aangeven of er een moeder- of dochterbedrijf gelinkt is. Net als bij contacten kan je alle informatie rond een bepaald bedrijf raadplegen en opvolgen: het aantal contacten, lopende deals, communicatie met de verschillende medewerkers van een bedrijf ...

Wanneer je een nieuw bedrijf toevoegt, zal HubSpot zelf gegevens aanvullen uit een grote bedrijfsdatabase met relevante info (sector, aantal medewerkers, telefoonnummer, LinkedIn bio...) van zowat 17 miljoen bedrijven. Zo bespaar je heel wat tijd en heb je meteen extra informatie bij de hand om in te schatten of het al dan niet een prospect is dat de moeite waard is.

Activity feed

De activity feed geeft je zicht op alle recente activiteit gekoppeld aan een bepaald contact. Let wel, dit kan je enkel zien bij de contacten waar jij 'owner' van bent. Je krijgt notificaties als iemand je mail heeft gelezen, een document heeft geopend of je website opnieuw bezoekt.  Soms is dit een aanleiding om terug contact op te nemen of geeft het je realtime inkijk in het beslissingsproces.

Lists

In het onderdeel 'lists' kan je verschillende lijsten aanmaken. Dit kunnen zogenaamde statische lijsten zijn, maar ook dynamische lijsten, die aangevuld worden met contacten die aan bepaalde criteria voldoen. Door gebruik te maken van die lijsten is het makkelijker om je boodschap beter af te stemmen op de verschillende types leads die je zou hebben. Bijvoorbeeld een lijst met mensen die zich ingeschreven hebben op een nieuwsbrief.

E-mail

Recent heeft HubSpot ook een 'e-mail' tool aan het gratis CRM toegevoegd. Hiermee kan je d.m.v. van een WYSIWYG tool en vaste templates een e-mail opmaken en versturen naar contacten die hiervoor toelating hebben gegeven.

 

email module free

 

Ook hier een kleine kanttekening: gebruik van deze tool is gratis maar heeft een aantal beperkingen. Zo kan je tot maximaal 2000 e-mails per maand versturen en staat er ook een HubSpot logo op je mails.

Reporting

De gratis CRM beschikt ook over een ruime set basisrapporten, je hoeft dus niet meer te knoeien in Excel sheets. Bij zo'n dashboard kan je makkelijk instellen welke gegevens je wenst te zien en over welke periode (maand, kwartaal, jaar ... ) Bijvoorbeeld het aantal nieuwe marketing qualified leads per maand, het aantal deals afgesloten t.a.v. de targets, aantal meetings bij potentiële klanten ... noem het op en het zit erin!

 

Sales reporting-1

En, is het een goed CRM?

Als gebruiker zijn we zelf fan. Het valt natuurlijk moeilijk te vergelijken met andere systemen en uiteraard ga je in HubSpot CRM een aantal zaken missen of bij andere CRM tools functionaliteiten vinden die beter werken. Er zijn wel een aantal ontegensprekelijk sterke punten:

 

  • Gebruiksvriendelijk: HubSpot is een uitermate gebruiksvriendelijk systeem. Starten in HubSpot is een kwestie van minuten. Je kan ook een arsenaal aan video training, knowledge items en content raadplegen om het maximum uit je CRM te halen.
  • Efficiënt: je hebt een hele reeks handige tools, waardoor je tijd wint en efficiënter kan werken. Een app waarmee je business cards kan inscannen en als contact uploaden, een nieuw contact aanmaken door enkel een e-mailadres of een naam in te geven en HubSpot die een aantal velden (bv. bedrijfsinfo) automatisch aanvult of notificaties die aangeven dat één van je contacten op je website zit.
  • Integratie met Marketing en Sales Hub tools: in het gratis CRM kan je al een aantal functionaliteiten van de andere HubSpot tools (beperkt) gebruiken, zoals formulieren, e-mail marketing, een aantal standaard mail templates die automatisch worden gepersonaliseerd. Of documenten delen en zien wie, wat, wanneer en hoelang iets heeft bekeken. Het verbetert de kwaliteit van de contacten met wie je in gesprek bent.
  • Aanpasbaar en schaalbaar: HubSpot CRM beschikt over een groot aantal standaard velden die al de meest courante behoeftes dekken. Heb je toch nog extra informatie nodig kan je heel gemakkelijk nieuwe velden aanmaken en er vervolgens op gaan rapporteren. Overschakelen naar een uitgebreider pakket is eenvoudig. Zo kan je op je eigen tempo groeien.


Doe zelf de test



De beste manier om te oordelen is om het gewoon te gebruiken. HubSpot CRM is gratis, dus je hebt geen verplichtingen om het verder te gebruiken of over te gaan naar een betalende versie. Wij helpen je met de setup van HubSpot CRM en het stroomlijnen van je salesproces.

Vraag daarom vandaag nog je eigen CRM account aan:


Deel deze blogpost