Wat is marketing automation en hoe haalt jouw bedrijf er voordeel uit?

De juiste content op het juiste moment bij de juiste persoon krijgen. Dat is de basis van marketing automation. En daar wordt iedereen beter van, zowel jouw klanten en prospects als jouw bedrijf.

Wat is marketing automation?

Marketing automation is een platform waarop je alle in- en uitgaande, doelgerichte marketingactiviteiten harmonieus samenbrengt en in persoonlijke gebruikerservaringen giet. Zo kun je interactie met klanten sneller en persoonlijker behandelen.

De meeste marketingautomation-platforms bieden een oplossing voor:

  • Lead management
  • Lead nurturing
  • Lead scoring
  • Campagnebeheer
  • Social marketing
  • Landingspagina’s
  • Integratie met CRM-systemen
  • Communicatie (e-mail, sms, social media)
  • Multi-channel marketing
  • Marketinganalyse
  • Resource management

Waarom marketing automation?

Automatiseringstools gebruiken marketingscores om content te identificeren en naar prospects te sturen wanneer ze deze echt nodig hebben. Dat levert meer engagement en efficiëntere communicatie op, waardoor de respons en je verkoop zullen stijgen. De bestemarketing levert betere leads en een hogere ROI op. 

Als je niet wilt dat je marketingboodschap in de prullenbak belandt, moet deze gerichter en persoonlijker dan ooit zijn.

De meerderheid van je mogelijke klanten laten zich niet overhalen door je eerste bericht. Om je conversie te doen stijgen moet je die 50 % aandacht blijven geven, zodat ze door de trechter zakken met gepaste, individuele content die via marketing automation wordt gepresenteerd.

salesconversietrechter

 

Over het algemeen geldt het volgende voor de salesconversietrechter:

salesconversietrechter2

Wat is het voordeel van marketing automation?

In plaats van af en toe losse campagnes uit te sturen, kun je met marketing automation leads opvolgen en prospects door de salestrechter leiden.

De ultieme marketingstrategie is efficiënter en effectiever mensen/bedrijven van leads naar klanten omtoveren. Met andere woorden: de conversie in de trechter verbeteren.

Meer weten?

Lees hier meer over marketing automation.

Deel deze blogpost
Download je e-book over Marketing Automation