HubSpot Sales Hub: meer verkopen, minder werk.

Verkopers zijn lui. Dit hoor je wel eens -onterecht- opmerken. Een grootschalige bevraging bij commerciële profielen toont aan dat een verkoper gemiddeld 1/3 van zijn tijd aan het 'verkopen' zelf besteedt.  Wat doen ze de 2/3 van hun kostbare tijd dan? Een terechte vraag. Het antwoord is dat sales vooral bezig zijn met het opzoeken van data over leads en het uitvoeren van administratieve taken, waar die meestal een hekel aan heeft. Om het nog erger te maken, gebeurt dit in verschillende systemen en toepassingen. Wil je dus de efficiëntie van je sales verhogen, dan zorg je ervoor dat de quality time groeit en de zoektocht naar informatie en administratieve taken daalt. Dit kan door de gratis HubSpot CRM en de HubSpot Sales Hub te gebruiken.

Efficiënter en beter verkopen doe je zo

HubSpot Flywheel

HubSpot is ondertussen meer dan een marketing automation tool. Met HubSpot Sales Hub heeft HubSpot een handige salestool op de markt gebracht. Je kan deze HubSpot-oplossing zowel stand-alone gebruiken als gelinkt aan het GRATIS HubSpot CRM of Salesforce CRM. De bedoeling: jouw sales beter laten werken én jouw klanten een aangename ervaring bieden tijdens hun buyer journey.

Waarom Sales Hub?

Sales Hub speelt in op een aantal concrete uitdagingen waarmee vele sales reps te maken hebben.

1 Besteed meer tijd aan de juiste leads

Volgens onderzoek besteden vertegenwoordigers maar een derde van hun tijd aan verkoop. Waarom? Vaak door te veel interne processen en administratieve taken. De weinige tijd die overblijft, besteed je dan best aan waardevolle prospecten: gekwalificeerde leads die je website bezoeken, je content bekijken, je mails lezen, calls to action aanklikken, vragen stellen en koopkracht hebben.

2 Start in pole position aan een buyer journey

De meeste b2b-kopers zoeken online naar antwoorden. Vaak vallen ze voor de partij die hen de beste oplossing biedt. Praat je dus alleen over jouw merk of product? Dan delf je het onderspit. Je moet inspelen op concrete vragen: onderzoek hoe iemand zich online gedraagt en aankopen doet, en breng de juiste boodschap aan de juiste persoon op het juiste moment. Zo creëer je meerwaarde.

3 Groei met nieuwe, betere business

Elk bedrijf zoekt nieuwe opportuniteiten, markten en kansen. Dit betekent meer nieuwe leads aantrekken en de buying cycle verkorten. Zo krijg je meer werk verzet en sluit je betere deals af. De voorwaarde is dat sales en marketing samenwerken, wat (spijtig genoeg) vaak nog niet gebeurt: in veel gevallen weet marketing niet wat sales doet met een lead, en heeft sales geen idee welke informatie een lead al heeft ontvangen van marketing. Wil je betere resultaten? Dan moet sales verdergaan op de buying experience die marketing heeft ingezet.

4 Verhoog de productiviteit van je salesteams

Bij elke deal horen een aantal repetitieve taken: afspraken boeken, opvolgmails sturen, taken instellen, calls loggen en opvolgen. Dat neemt heel wat tijd in beslag, zeker als je altijd diezelfde mail moet opmaken of over en weer moet mailen om een datum te vinden voor een afspraak. Deze kostbare tijd gebruik je liever om inhoudelijk meerwaarde te bieden, om iemand beter te adviseren en zo je kansen op een deal te verhogen.

Dankzij de Sales Hub van HubSpot volg je de juiste leads efficiënt op:

  • Hij stuurt notificaties als een lead actief is op je website of in je gedeelde documenten
  • Hij logt automatisch al jouw interacties met alle leads
  • Hij verstuurt automatisch e-mailreeksen
  • Hij laat prospecten zelf een meeting boeken in je agenda

Wat zijn de voordelen?

Je weet wie nú naar je bedrijf kijkt

HubSpot laat je toe om te weten wie, wat, wanneer op welke pagina van je website aan het bekijken is. Dit geeft je een aanleiding om de lead op te bellen en verder te helpen, of het helpt je om een beter gesprek te hebben gebaseerd op wat de lead al weet. De activiteitsgraad kan ook een indicator zijn of iemand 'ready to buy' is of niet.

Je boekt sneller een eerste gesprek

Je beschikt over een handige boekingstool waarmee mensen gemakkelijk zelf een meeting in jouw agenda plannen. Als je dit combineert met automatische vervolgmails en een analyse van wat jouw lead al dan niet leest of opent, kan je slimmer contact maken en opvolgen.

Je sluit sneller een deal

Omdat je exact weet wat iemand heeft gelezen, ben je beter voorbereid op je salesgesprek en kan je snel to the point komen. Het schept ook meer vertrouwen, want je toont dat je weet met welke vraag iemand zit en hoe je die kan helpen.

Je houdt het overzicht met salesdashboards

In Sales Hub kan je aangepaste salesdashboards inrichten om je lopende deals op te volgen. Denk aan informatie aanvullen, gesprekken registreren en taken vastleggen. Dat gaat snel en vanop elk toestel. Zo verlies je weinig tijd aan administratie en kan je focussen op je gesprek.

Welke tools zitten erin?

E-mailtemplates

Je kan vaak gebruikte mailtemplates opmaken en met je team delen. Deze templates zijn gemakkelijk te personaliseren met zogenaamde tokens die (waar nodig) de persoonlijke gegevens automatisch aanpassen.

E-mailreeksen

Je kan kiezen om een reeks gepersonaliseerde mails met een zelfbepaald interval automatisch uit te sturen. Dit kan bijvoorbeeld als lead nurturing: als een lead matcht met jouw oplossing, maar nog niet klaar is om met sales aan tafel te zitten. De sequentie stopt van zodra de lead antwoordt op een van de mails.

E-mailtracking

Elke mail die je uitstuurt wordt verder opgevolgd. Opent iemand je mail? Downloadt hij een bijlage? Of klikt hij op een link? Dan krijg je een notificatie.

Documenten

Je kan allerhande salesdocumenten in HubSpot opslaan, beheren, met je team delen en opvolgen: presentaties, leaflets, productfiches, voorstellen, enz. Je weet altijd wie, wanneer, waar, hoe lang in je document heeft gekeken. Zo zie je waarin jouw lead is geïnteresseerd en kan je daarop inpikken in het salesproces. Door het open- en leesgedrag van je documenten te analyseren, kan je die optimaliseren tot de ultieme salestool.

Agenda

Moet je een meeting boeken met meerdere personen? Dan ben je vaak vertrokken voor een paar mails. Niet met de HubSpot Sales Hub: je stuurt gewoon een link die alle beschikbare data en tijdstippen doorgeeft. Daarmee kan je zowel een one to one-meeting boeken als een met verschillende teamleden. Extreem makkelijk en efficiënt!

Live chat

Stel dat een van je leads op je website zit, dan kan je eventueel overgaan tot live chat en informeren of je ergens mee kan helpen. Ook deze gesprekken worden opgeslagen en kan je dus verder opvolgen.

Bellen en calls registreren

Je kan via HubSpot bellen met je lead. De call wordt automatisch geregistreerd en je kan het volledige gesprek opnemen om later te herbeluisteren. Dit kan helpen om meer inzicht te krijgen of je calls te evalueren en verbeteren.

Lead scoring

Je kan automatisch een score toekennen aan iemand op basis van gedrag: bezochte pagina's, downloads, geopende mails, ... Zo kan je bepalen wie meer aandacht en prioriteit verdient, waardoor je kan focussen op de 'hot' leads.

Reporting

Door de registratie en opvolging van alle salestaken zit je op een berg data. Je puurt die makkelijk uit tot rapportages waarin alleen de cijfers zitten die relevant zijn voor jou of je management.

Conclusie

Read our Reviews on HubSpot’s Agency Directory

Met de hulp van HubSpot Sales Hub breng je een sales enablement strategie in de praktijk: je bespaart tijd, spreek je leads logischer aan en werkt je salesteam productiever. Je hoeft bovendien geen andere HubSpot-modules te gebruiken om met de salestool aan de slag te gaan.

 

Starten met HubSpot CRM en Sales Hub kan je al in een halve dag, ontdek ons Sales Hub onboarding pakket hier.
Deel deze blogpost