Waarom je contentmarketing beter kan uitbesteden

Voor al wie nog twijfelt aan het belang of de effectiviteit van contentmarketing, geef ik graag een paar indrukwekkende feiten – en die spreken voor zich.

De kracht van contentmarketing

  • Ongeveer de helft van alle gebruikers ter wereld heeft adblockers, in België is dat ongeveer 40%.
  • Gepersonaliseerde content zorgt voor meer betrokkenheid met en betere herkenning van je merk.
  • De gemiddelde lezer spendeert 37 seconden aan een artikel, dat is veel langer dan aan een doorsnee advertentie.
  • Contentmarketing kost gemiddeld 60% minder dan adverteren en genereert 3 keer meer leads.
  • 88% van Amerikaanse b2b-bedrijven gebruikt contentmarketing.
  • 73% van de grotere organisaties doet een beroep op een professionele partner voor contentmarketing.

Waarom contentmarketing niet werkt

Zelfs als je deze cijfers met een korreltje zout neemt, zijn ze indrukwekkend. Ben je overtuigd dat je een goede contentstrategie nodig hebt? Prima!

In de praktijk blijkt dat een stuk moeizamer. En dit zijn de meest voorkomende redenen:

  • Gebrek aan tijd
  • Gebrek aan mensen
  • Gebrek aan knowhow
  • Gebrek aan talent

Waarom contentmarketing uitbesteden?

Je kan deze gebreken oplossen door je team en middelen te hervormen. Of je kan een beroep doen op een gespecialiseerde partner. Er zijn een paar goede redenen om voor die laatste oplossing te kiezen.

1. Besteed je tijd aan dingen waarin je goed bent

Het creëren, beheren en verdelen van content is een arbeidsintensieve job die een pak kennis en ervaring vereist. Bovendien lopen je andere verantwoordelijkheden gewoon door en heb je wellicht onvoldoende tijd om deze vaardigheden onder de knie te krijgen.

2. Zorg voor continuïteit

Er zijn altijd periodes waarin je minder tijd hebt om goede content te maken, denk maar aan beurzen of andere events die alle tijd en energie van je team opslorpen. Gevolg: je contentcreatie loopt achterop en je continuïteit komt in het gedrang.

3. Bespaar tijd en geld

Goede content maken is een vak waarvoor je ervaren en getalenteerde mensen nodig hebt. Die vind je niet zomaar en bovendien kosten ze geld, zeker als je ze vast in dienst wil nemen. En daar stopt het niet ... want je moet die content ook beheren, verdelen en voortdurend analyseren. Ook hiervoor heb je de juiste profielen nodig.

4. Behoud je flexibiliteit

Soms heb je nood aan een nieuwe invalshoek of andere toon. Soms heb je meer of minder content nodig. En soms heb je nood aan andere technieken zoals videocontent. Met een extern team kan je flexibeler inspelen op verschillende noden.

5. Werk sneller en efficiënter

Een extern team heeft er alle baat bij om snel en efficiënt te werken als het rendabel wil zijn. Bovendien is het minder vatbaar voor interne gevoeligheden of spanningen die de output kunnen beïnvloeden.

6. Houd je opties open

Een professionele partner houdt de vinger aan de pols en zal de effectiviteit van je content voortdurend in de gaten houden. Omdat ze meer expertise en technieken in huis hebben, zullen externe experten sneller experimenteren en bijsturen. Je content blijft dus altijd up-to-date.

Conclusie

Tenzij je over voldoende middelen en een professioneel team beschikt, kan je niet alle aspecten van je contentmarketing zelf invullen. Een professionele partner werkt sneller en efficiënter, heeft een bredere kijk op alle facetten van je business en speelt flexibel in op je noden met verschillende technieken.

Meer weten over contentmarketing? Download hieronder ons e-book.

 

Download je e-book over Content Marketing

Deel deze blogpost