Spijtige misvattingen over marketing automation

Soms worden marketing automation en e-mailmarketing met elkaar verward. Maar ze zijn niet hetzelfde: in feite is e-mailmarketing een deel van marketing automation. Want marketing automation omvat verschillende touchpoints en marketingkanalen, waaronder e-mailmarketing, social media en contentmarketing.

Zo gaan er nog wel wat misvattingen de ronde over marketing automation.

Marketing automation is spam

Fout. Marketing automation is een van de meest gebruikersvriendelijke marketingkanalen die er bestaan.

Geautomatiseerde markering is gebaseerd op persoonlijke gebruikerservaringen. Je bombardeert de ontvangers niet met reclame maar stuurt gericht content die hen interesseert (of kan interesseren). Zo verzorg je leads en begeleid je prospects door de salestrechter.

Sinds de GDPR (General Data Protection Regulation) mag je jouw contacten trouwens niet zomaar mails (en al zeker geen spam) sturen zonder hun toestemming.

Marketing automation is koud, zielloos en onpersoonlijk

Niet waar! Automation betekent niet dat we ‘automatisch zoveel mogelijk mails versturen’. Wel dat we gemakkelijker persoonlijke, gerichte communicatie kunnen sturen.

Marketing automation maakt je communicatie sterker, persoonlijker en gerichter. Als je je marketing automatiseert, kun je je beter concentreren op de kwaliteit van je campagnes en berichten. Het geeft je team de kans om je campagne een persoonlijke toets te geven op basis van gegevens over de interesses en doelen van je prospects. Zo kun je in de toekomst relevante, persoonlijke aanbiedingen sturen.

Eigenlijk zorgt marketing automation ervoor dat je bedrijf het volgende kan:

 

  1. Dynamische content toevoegen op basis van specifieke gebruikersprofielen. Je kunt bijvoorbeeld doelgerichte aanbiedingen op basis van surfgedrag verzenden.

  2. Klanten en prospects indelen volgens gedrag, interesses en demografische gegevens. Met deze kenmerken kun je je klanten in groepen verdelen.

  3. Optimale marketingpatronen ontwikkelen. Marketing automation helpt je bedrijf verschillende variabelen te testen, zoals het verzendtijdstip van e-mails, onderwerpregels en ideeën om de inhoud te personaliseren.

  4. Marketingkanalen integreren voor een naadloze gebruikerservaring op alle platforms. Zorg ervoor dat alle touchpoints zorgvuldig gepland zijn om de conversie te optimaliseren.

Marketing automation is alleen voor grote bedrijven met veel geld

Misvatting. Marketing automation is inderdaad niet interessant voor elk bedrijf, maar dat hangt niet per se af van grootte of budget.

‘Is marketing automation dan interessant voor mijn bedrijf?’, hoor ik jou denken. Ja! Op voorwaarde dat je jezelf herkent in een of meer van onderstaande zaken:

 

  • Je biedt producten of diensten aan waarnaar mensen veel online research doen (hoog zoektermvolume). Een partner voor marketing automation bijvoorbeeld ;).

  • Je prospects doen lang over het beslissingsproces voor ze tot een aankoop overgaan. Denk maar aan een nieuwe meelleverancier voor een bakker.

  • Je stuurt vaak hetzelfde soort mails uit, zoals nieuwsbrieven of opvolgmails.

  • Je krijgt veel nieuwe leads binnen maar hebt geen tijd om ze te kwalificeren.

  • Je wilt zo eenvoudig mogelijk al jouw verschillende marketingtools combineren en op elkaar afstemmen.

Mijn bedrijf kan weinig voordeel halen uit marketing automation

Is dit zo? Kom het te weten tijdens een verhelderend gesprek met onze expert Christophe Leenknecht. Maak hier een vrijblijvende afspraak.

SHARE THIS STORY