SMART: slimmere marketingdoelstellingen

SMART is een algemeen erkend principe dat je helpt om je doelstellingen te definiëren. Hoewel dit principe toepasbaar is op elk soort doelstelling, kan je het best gebruiken voor concrete, afgebakende projecten.

Wat betekent SMART?

Het is een acroniem of letterwoord dat staat voor: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Relevant en Tijdsgebonden.

1. Specifiek (Specific)

In een digitale omgeving is het perfect mogelijk om heel concrete doelen te kiezen. Iedereen wil graag zijn naamsbekendheid vergroten maar dat is heel algemeen en moeilijk meetbaar, tenzij je op regelmatige tijdstippen de markt bevraagt.

Het is makkelijker om heel specifieke doelen te stellen aan de hand van KPI’s (key performance indicator) zoals bezoekers, leads of conversies. Zorg ervoor dat iedereen in je team weet wie verantwoordelijk is voor het behalen van deze doelstellingen en bepaal vooraf een budget en een actieplan.

2. Meetbaar (Measurable)

Zoals gezegd zijn algemene doelen als het verhogen van je naamsbekendheid of het verbeteren van je reputatie moeilijk meetbaar. Als je specifieke doelen hebt gesteld, moet je ze ook kwantificeren. Bepaal bijvoorbeeld met hoeveel procent het aantal bezoekers moet stijgen of hoeveel concrete leads je wil gaan converteren.

3. Acceptabel (Attainable)

Dromen mag. Al zijn de meeste dromen van onrealistische doelen bedrog ... en bovendien frustrerend voor je team. Als het aantal lezers van je blog gemiddeld met 5% stijgt, kan je dat proberen opdrijven naar 8 of 10% – 25% daarentegen is waarschijnlijk te hoog gegrepen.

Gebruik je eigen data om realistische doelen te stellen en laat je niet gek maken door benchmarks uit je industrie of door (opgeblazen) succesverhalen van je concurrenten of collega’s.

4. Relevant (Relevant)

Dat klinkt heel logisch. Al zien we in de praktijk vaak doelstellingen die wel meetbaar zijn maar tegelijk niets zeggen. Een typisch voorbeeld is het aantal likes op sociale media of het aantal bezoekers op je website.

Kaderen deze doelstellingen in je bredere marketingstrategie of zijn het vooral ‘vanity scores’ die goed ogen in je presentatie? Je kan proberen om algoritmes te beïnvloeden met allerlei kunstgrepen maar het is slimmer om te bepalen welke scores een invloed hebben op je eindresultaat.

5. Tijdsgebonden (Time-bound)

Deadlines kunnen je wakker houden maar houden je vooral scherp. Wees duidelijk op welke termijn je resultaten verwacht. Het is soms beter om met kleine tussenstapjes te werken dan te mikken op één groot eindresultaat.

Evalueer regelmatig en stuur bij waar nodig volgens het principe van agile marketing. Deze eenvoudige SMART-principes zijn een handige leidraad bij het bepalen van je marketingdoelstellingen.

 

Heb je toch moeite om een en ander te concretiseren? Aarzel niet om er even een expert bij te halen.

Maak hier een vrijblijvende afspraak met Christophe Leenknecht.

Deel deze blogpost