Schrijf een marketingplan in minder dan 10 minuten

Zomer. De eerste helft van dit jaar hebben we achter de rug en voor heel wat b2b bedrijven de start van een rustige periode. Het ideale moment om de eerste jaarhelft te evalueren en even vooruit te kijken. Nog even en dan starten de budgetrondes voor het komende jaar. Ook marketing ontsnapt niet aan de dans en moet een plan en budget voor het volgend jaar voorleggen: het marketingplan. Maar hoe begin je er precies aan en wat moet er zeker in staan? Wij helpen je -in no-time- met het perfecte marketingplan!

Download nu onze gratis marketingplan template

Elk marketingplan heeft een aantal vaste rubrieken. Uiteraard zijn er -naargelang de markt of aard van diensten die je levert- verschillen, maar de basisbouwstenen die we met je delen kan je altijd gebruiken en verrijken met bedrijfsspecifieke informatie.

Hoe ziet zo'n ideaal plan er uit?

Laten we kort de 6 basiselementen van een marketingplan eens doornemen:

1. Samenvatting van je bedrijf

Je marketing plan start je altijd met een beschrijving van je bedrijf, te beginnen met je bedrijfsnaam, organisatie, kantoren, mission statement. Geef een duidelijk beeld van waar je als organisatie voor staat.

Vervolgens ga je ook een SWOT (Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats) analyse toevoegen. Waar ben je goed in, wat zijn de minder goede punten, waar liggen er kansen en wat zijn de mogelijke bedreigingen. Hoe je dit doet staat netjes in ons voorbeeldplan die je hieronder gratis kan downloaden, beschreven.

2. Marketing initiatieven

In dit onderdeel van het marketing plan beschrijf je de verschillende initiatieven die je binnen de marketingafdeling wil nemen. Bijvoorbeeld: een blog starten met als doel websiteverkeer met 50% te verhogen en het aantal nieuwe organische leads te verdubbelen t.o.v. het vorige jaar. Je moet dus ook de doelstellingen en de verwachte resultaten aangeven.

3. Doelmarkt

In dit onderdeel bespreek je op welke markt je wil verkopen (bijvoorbeeld een specifieke industrie, vertical) Je brengt vervolgens de mogelijke concurrenten op die markt in kaart en beschrijf je je buyer persona. Een buyer persona is een semi-fictionele beschrijving van je ideale klant, zijn demografie, jobomschrijving, uitdagingen en noden.

4. Marktstrategie

In dit hoofdstuk gebruik je de informatie die in je doelmarkt hebt besproken om uit te leggen hoe je als bedrijf die markt gaat benaderen. Wat heb je de buyer personas te bieden? In welke onderdelen ben je beter dan je concurrenten? Waarom moet iemand bij jou zijn?

Je kan hiervoor de klassieke 7 P's in marketing gebruiken: Product, Price, Place, Promotion, People, Process en Physical evidence.

Meer over de 7 P's lees je in ons marketingplan template

5. Budget

Om al dit leuks waar te maken heb je uiteraard middelen nodig. Je zal dus in je plan een budget bepalen om je doelstellingen te behalen. Volgens de jaarlijkse CMO survey zou het budget in B2B 10% van de totale uitgaven van een bedrijf de regel moeten zijn. Volgens Gartner zou van die 10% budget een kleine 3,1% aan digitale marketing worden besteed.

6. Marketing kanalen

Het marketingplan sluit je af met een lijst met je verschillende marketingkanalen. Hiermee bedoelen we waar je content zal publiceren en verspreiden om mogelijke kopers op te voeden, leads aan te trekken en awareness rond je merk bevordert.

Ga aan de slag!

Download het gratis marketing plan (Word) en vul de verschillende secties aan met je eigen data.

Dit zijn de verschillende hoofdstukken die je in het document zal vinden:

Bedrijf

  • Bedrijfsnaam
  • Marketing team
  • Hoofdkantoor, andere kantoorvestigingen
  • Mission statement
  • SWOT Analyse

Marketing initiatieven

  • Bedrijfsdoelstellingen
    • Marketing initiatieven, doelen, metrics

Doelmarkt

  • Industrie of vertical
  • Buyer Persona(s)
  • Concurrentie analyse

Marktstrategie

  • Product
  • Prijs
  • Promotie
  • People
  • Proces
  • Physical Evidence (waar kan je het product vinden/zien)

Budget

Marketing Kanalen

Het 10-minutenplan

Uiteraard schrijf je - ondanks de template - zo'n plan niet in een handomdraai. Daarom kan je ook een handige Marketing plan generator van HubSpot gebruiken. Deze tool helpt je om in enkele stappen je strategie, je marketing initiatieven en doelstellingen in een eenvoudige template te gieten en te bepalen waar je volgend jaar op gaat werken.

Eens je alle informatie hebt ingevuld heb je een plan die je bij volgende zaken zal helpen:

  • Bepalen van je jaarlijkse marketing strategie
  • Het lijsten van je belangrijkste marketing initiatieven
  • Zicht hebben over een aantal projecten die beter naar de prullenmand zou verwijzen
  • De juiste cijfers meten en analyseren
  • Je team een gemeenschappelijk doel aanbieden

Pro Tip: De beste manier om je marketingplan voor het jaar in te bepalen, is te starten met quick wins, zodat je snel intern de nodige visibiliteit en ondersteuning krijgt en waardoor je gaandeweg meer uitdagende projecten tegen het einde van het jaar kan aanpakken.

Deel deze blogpost