Visie, missie, waarden. Of toch gewoon woorden?

Elk bedrijf is er vroeg of laat mee in de weer. Maar als je er écht over nadenkt, zijn het onontbeerlijke fundamenten van je business. Daarom voor eens en voor altijd: Wat is het verschil tussen een visie en een missie? En waarom is dat belangrijk voor het bepalen van je marketingstrategie?

1. Het verschil tussen visie en missie

Voor de ongeduldigen onder ons, is hier de korte versie:

  • Visie is je langetermijnfocus en omschrijft de ultieme doelstelling van je bedrijf.
  • Missie focust op vandaag en de manier waarop je die doelstelling wilt halen.

Ze zijn dus onafscheidelijk maar niet zomaar inwisselbaar.

2. Wat is een visie of vision statement?

In je visie leg je uit waarvoor je als bedrijf staat en wat je ultieme doelstelling is. Dat lijkt niet zo heel moeilijk maar er zijn een paar valkuilen:

1. We kopiëren de visie van onze concurrenten

Het kan bewust of onbewust gebeuren maar als je visie sterke gelijkenissen vertoont met die van je belangrijkste concurrenten moet je iets beter je best doen.

2. We gebruiken clichés en containerbegrippen

Het is vaak goed bedoeld maar begrippen als 'betrouwbaar en flexibel, innovatief en performant' vind je in zowat 90% van de vision statements terug. Een manier om dit te omzeilen is het Golden Circle-principe.

3. We staren teveel naar onze navel

Alweer niet onbegrijpelijk maar écht niet meer van deze tijd. Zeker als productiebedrijf is het bijna logisch dat je vertrekt vanuit je product. Wat maken we en hoe geweldig is dat? Je mag natuurlijk best trots zijn op je product maar vraag je toch eerst af welk probleem je hiermee oplost voor je klanten of welke opportuniteiten je ermee creëert. Probeer – opnieuw – het Golden Circle-principe toe te passen.

De Golden Circle: waarom, hoe, wat

Wil je jouw visie bepalen? Gebruik dan het Golden Circle-model van Simon Sinek. Zijn tip: vertrek vanuit het waarom – en niet vanuit het wat. 

Vraag je af waarom je als onderneming bestaat en waarom dat belangrijk is voor je klant. Zet je klant dus centraal in deze oefening. Tenslotte draait het om hem. Toch?

 

 

Ga vervolgens na hoe je dat doet. Wat doe je concreet (en anders) om de meerwaarde van je product of dienst te vergroten voor je klant. Uiteraard maak je iets maar wat doe je nog meer?

Kijk tenslotte waarin dit resulteert. Wat is het resultaat van het waarom en hoe? Alweer: denk verder dan je product.

3. Wat is een missie of mission statement?

Je missie focust op het hoe. Hoe gaan we onze doelstelling bereiken, waarbij de klant centraal staat? Je mission statement is de motor van je onderneming en bepaalt in grote mate je bedrijfscultuur.

Je missie is een goede toetssteen voor alles wat je doet. Alle elementen die niets bijdragen aan het invullen van je visie zijn waarschijnlijk niet relevant.

4. Waarom is dit zo belangrijk voor je bedrijf?

Visie en missie hebben natuurlijk alleen zin als je er zelf in gelooft. Als je ze enkel gebruikt om je website of bedrijfsbrochure mee te vullen, kan je ze net zo goed niet hebben.

Als je deze oefening serieus aanpakt, wordt het een stuk eenvoudiger om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen en om je te onderscheiden van je concurrenten.

Doe de test met de elevator pitch

“Dat weet ik allemaal wel en we hebben dat al gedaan!” Ik wil je best geloven maar doe gewoon even de test: vraag aan je werknemers (die niet in je marketingteam zitten) en aan je klanten om in een paar zinnen te omschrijven waar jouw bedrijf voor staat en wat het onderscheidend maakt.

Dat noemen we de elevator pitch: iets helder uitleggen aan iemand waarmee je in de lift naar het vijfde staat. Je zal verrast zijn hoe verschillend de antwoorden zijn!

Hoe bepaal je jouw visie en missie?

Zijn je visie en missie aan een update toe – of heb je ze gewoon nooit gedefinieerd? Neem je tijd en betrek zoveel mogelijk mensen bij deze oefening.

Bevraag personeel, klanten en buitenstaanders. Dring door tot de kern van je bestaan en probeer dit helder te omschrijven. Maak er een teamactiviteit van. Of beter nog: een workshop onder professionele begeleiding.

 

Deel deze blogpost
Organiseer een strategische workshop