Verhoog je merkbekendheid met user generated content

Wie zijn merkbekendheid wil verhogen, staat voor een grote uitdaging: een publiek bereiken dat wordt overspoeld door content. Marketingprofessionals moeten dus meer innovatieve manieren vinden om hun boodschap te verspreiden.

Hoe je je doelpubliek dan best bereikt? De wereldwijde studie van Nielsen geeft meer inzicht: 70% van de ondervraagden vertrouwt online meningen van consumenten en 90% vertrouwt mond-tot-mondreclame van mensen die ze kennen. Sociale media spelen dan ook een belangrijke rol in hoe we vandaag communiceren. En hoewel deze online media al even meegaan, zetten weinig bedrijven ze optimaal in om hun naamsbekendheid te verhogen.

User generated content, voor en door de consument

Een van de snelstgroeiende strategieën om merkbekendheid te genereren is via user generated content (UGC) – dit is alle content die het doelpubliek inzet als marketingkracht. Denk maar aan vermeldingen op sociale media, video’s en foto’s, reacties en blogpost, recensies en meer. Informatie van derden kan een eigen leven leiden op socialmediakanalen, bedrijfs- en andere websites. UGC is kostenefficiënter en – als je het juist aanpakt – krachtiger dan traditionele marketinginitiatieven. En dat betekent niet alleen meer naamsbekendheid, maar ook meer vertrouwen én verkoop. 

Mensen raken makkelijker overtuigd omdat UGC zo authentiek is. – Gartner

Merkbekendheid draait om visibiliteit

Hoe je UGC gemakkelijk en kostenefficiënt inzet? Door jouw doelpubliek te voeden met interessante (gereposte) content. Er bestaan verschillende tools om die content te organiseren en visualiseren –  sommige kan je zelfs afstemmen op jouw merk en huisstijl, zoals Sparkle. Hoe je de juiste UGC vindt? En het engagement meet via jouw sociale kanalen? Met een handige social listening tool, zoals Notified.

Een andere manier om merkboodschappen te verspreiden via UGC is ’oogsten door te zaaien’. Gebruik een hashtag of organiseer een socialmediawedstrijd en engageer jouw doelgroep. Zo kan je de content sturen en inzetten ter ondersteuning van jouw campagne en marketingstrategie.Laat jouw publiek mee jouw verhaal vertellen. En gebruik alle mogelijkheden om te groeien als merk dankzij user generated content.

Veel succes!

Deel deze blogpost
Download je e-book over Content Marketing