Beginnen met Marketing Automation 101

De laatste vijf jaar zijn er letterlijk duizenden artikels, white papers, blogs, e-books en rapporten verschenen over marketing automation. De kans dat je er als professionele marketeer nog nooit van hebt gehoord, is dan ook bijzonder klein. Eentje meer zal dus het verschil niet maken. Of net wel?

Intussen begeleidden we al meerdere marketing automation-trajecten voor verschillende klanten uit diverse sectoren. Daarom geven we graag een paar praktische tips aan de hand van 6 pertinente vragen.

1. Is marketing automation iets voor mij?

Uiteraard. Als je tenminste al die artikels moet geloven. In werkelijkheid hangt het af van je situatie en doelstellingen. De ultieme doelstelling van marketing automation is de juiste boodschap op het juiste moment naar de juiste personen sturen. Daar kan je als marketeer alleen maar blij mee zijn. Stel je dus de vraag hoeveel boodschappen je hebt, hoe verschillend je ontvangers zijn en hoe belangrijk een juiste timing is. En of je dat allemaal ‘manueel’ kan beheersen natuurlijk. Een meer dwingende vraag is de volgende.

2. Ben ik er klaar voor?

Vergis je niet, marketing automation platform werkt echt niet vanzelf! Vanuit mijn ervaring kan ik stellen dat het gemiddeld een jaar duurt voor je eerste campagne resultaten oplevert. De keuze van het platform en de integratie ervan hoeft niet eens zo lang te duren. Het is vooral het verzamelen van de puzzelstukjes waar tijd in kruipt: het bepalen van persona’s, het uitstippelen van de customer journey, het contentplan, het maken van die content, de campaign flows met CTA’s, landingspagina’s, forms, thank you-pages en reminders, het opzetten van een lead score-model, het bijsturen en optimaliseren... Zorg dus voor een goede voorbereiding en het juiste team voor je eraan begint. Dat zal je een hoop frustraties besparen.

Ben jij klaar voor marketing automation? Spreek erover met Digital Growth Advisor Christophe Leenknecht.

3. Kan ik dat allemaal zelf?

In principe wel. Maar de juiste vraag is: ‘wil ik dat allemaal zelf doen?’

Zoals gezegd komt er heel wat bij kijken en intussen gaan je andere verplichtingen gewoon door natuurlijk. Heb je intern de juiste mensen en/of tijd om ze op te leiden? In de praktijk zie ik dat je beter met een gespecialiseerde partner kan samenwerken. Vooral voor het opzetten en begeleiden van je campagnes. Een goede partner deelt zijn kennis en zorgt ervoor dat je gaandeweg vertrouwd raakt met alle aspecten van marketing automation.

4. Welk platform en welke partner kies ik?

Er zijn tientallen aanbieders op de markt. Gaande van eenvoudige e-mail-automatisering tot de meest ingewikkelde integraties met interne en externe platformen. Alles hangt dus af van je doelstellingen, je bestaande databases en de complexiteit van je digitale architectuur. Ook hier doe je best een beroep op een professionele partner met de nodige ervaring. Laat je adviseren en begeleiden en betrek alle stakeholders bij deze keuze. Of nee wacht, doe dat laatste vooral niet! Wil je echt iedereen overtuigen van marketing automation? En betekent dat voor de meeste betrokkenen een verandering? Ga dan verder naar punt 5.

5. Hoe overtuig ik mijn baas en collega’s?

Met een testrit natuurlijk! Dat zal elke autoverkoper beamen. Je kan ellenlange presentaties geven over het nut van marketing automation en, met het nodige enthousiasme, slaag je er zelfs in om de meesten mee te krijgen. Maar er zullen altijd praktische bezwaren zijn. Ga dus met je partner aan tafel zitten en creëer een testomgeving voor één product of dienst voor één bepaalde doelgroep tijdens een afgelijnde periode. Stel vooraf een aantal doelen en zorg dat je voldoende parameters instelt om te kunnen meten. Een concrete campagne met duidelijke resultaten zal snel weerklank vinden tot op de hoogste niveaus. Praktijkervaring.

6. Hoeveel kost dat?

Een onvermijdelijke vraag die eerder vroeg dan laat op tafel komt. De prijzen voor een abonnement vind je op de websites van de respectievelijke aanbieders en zijn mede afhankelijk van het aantal contacten dat je wil integreren. Tot zover het makkelijke deel. De rest hangt af van het aantal campagnes, de beschikbare content en je eigen mankracht. Ook hier is het kwestie om een betrouwbare partner te zoeken die je vooraf een transparant overzicht geeft van alle kosten. Ga er maar van uit dat de totaalkost varieert tussen 15.000 en 30.000 euro per jaar. Een andere maatstaf is zo’n 15% van je jaarbudget. Die kosten moet je uiteraard afwegen tegen de gemiddelde ROI en de uren die je hierdoor uitspaart. Kostprijs is dan ook zelden een reden om met marketing automation te stoppen.

Hoeveel kost marketing automation voor jou? Spreek er over met Digital Growth Advisor Christophe Leenknecht.

Deel deze blogpost
Download je e-book over Marketing Automation