Marketing automation: software en tools

Er zijn veel systemen op de markt om marketing automation te doen – en je doelgroep dus persoonlijk en gericht te bereiken op het juiste moment. Het verschil tussen die verschillende marketing automation software? De functionaliteiten. En de prijs die je ervoor betaalt, off course.

Wat zijn de meest gebruikte marketing automation tools?

Elke marketeer en bedrijfsleider krijgt graag meer inzicht in zijn doelgroep. Maar wat is nu de meest gebruikte marketing automation software? Welke tools helpen jou best analyseren en voorspellen hoe, waar en wanneer je jouw doelgroep benadert

Er zijn heel wat b2b marketing automation-tools in omloop, zoals:
 


HubSpot
en Eloqua zijn de twee marketing automation-systemen waarmee wij de beste ervaring hebben. Welke van deze twee tools het best aansluit bij jouw wensen? Dat hangt af van een aantal factoren zoals schaalgrootte, aantal leads, gebruiksvriendelijkheid en natuurlijk ook budget.

HubSpot: de meest geïntegreerde marketing automation software

Wat is HubSpot?

Om het in hun eigen woorden te zeggen:"HubSpot is inbound marketing and sales software that helps companies attract visitors, convert leads, and close customers."

 

 

 

Waarvoor kan je HubSpot gebruiken?

Wat ooit begon als een pure marketing automation-tool groeide uit tot een complete software voor Marketing, Sales en Services. Je kan de verschillende modules van HubSpot op zichzelf gebruiken (stand alone) of kiezen voor een geïntegreerde aanpak (growth stack) die verschillende oplossingen combineert.

Hiermee kan HubSpot jou helpen:

CRM (Customer Relationship Management)

  • Beheer je sales funnel en sluit meer deals met (gratis) HubSpot CRM Software.
  • Optimaliseer de processen voor Marketing, Sales en Service processen.
  • Verbeter je prestaties en realiseer zo een gestage omzetgroei.

Marketing automation

  • Detecteer nieuwe leads.
  • Automatiseer terugkerende marketingtaken.
  • Zet (nurturing) campagnes op om leads te winnen.
  • Bouw workflows.
  • Stuur en beheer e-mails.
  • Beheer en volg je social media-kanalen.
  • Bouw landingspagina's, pilaarpagina's, blogs, CTA's, formulieren, enz.
  • Optimaliseer voor zoekmachines (SEO: Search Engine Optimalisation).

Sales-software

  • Laat je salesteam efficiënter werken en biedt een beter buying experience aan.
  • Maak gepersonaliseerde mails en bepaal wanneer en hoe vaak ze worden verstuurd.
  • Maak e-mail templates en deel ze met je team.
  • Laad documenten op (presentaties, voorstellen, ...) en volg op wie ze bekijkt en hoe lang.
  • Lead scoring: ken automatisch scores toe op basis van online gedrag zodat je weet welke leads prioriteit moeten krijgen.
  • Houd overzicht op alle sales-gesprekken en -activiteiten dankzij automatische registratie (calls kunnen zelfs worden opgenomen).
  • Meet (en weet) door e-mail tracking en notificaties.
  • Laat contacten automatisch een meeting boeken in je agenda.
  • Gebruik live chat.
  • Rapporteer jouw sales-activiteiten.

Lees hier meer over de HubSpot sales-software.

Services

  • Met tickets kan je vragen en problemen opvangen en doeltreffend opvolgen.
  • Het conversations dashboard geeft een overzicht van alle interacties tussen je klant en je organisatie, het helpt om de klantrelatie te beheren en verbeteren.
  • Customer feedback helpt je om klanten op regelmatige basis te bevragen (bijvoorbeeld een NPS survey).
  • Knowledge base.
  • Bots laat je toe veelgestelde vragen op te vangen met een bot.
  • Live chat om live met je websitebezoeker te chatten.
  • Met health score kan je voorspellen of je een klant gaat verliezen en hierop inspelen.
  • Rapportage.

HubSpot CMS (Content Management System)

HubSpot biedt een eigen contentmanagementsysteem aan:

  • Hiermee bouw je intuïtief en eenvoudig webpagina's, landingspagina's en blogs (net zoals je het met Wordpress zou kunnen doen).
  • De hosting van je site is inbegrepen in de prijs, Hubspot garandeert 99,999% uptime.
  • Uit recent onderzoek blijkt dat het CMS tot 2x sneller is dan een gemiddelde website, wat belangrijk is voor zoekmachine-optimalisatie.
  • Je kan de website personaliseren op basis van locatie, toestel, taal of beschikbare persoonsgegevens.

Wanneer kies je best voor HubSpot?

Inbound Marketing

HubSpot riep de term en filosofie van 'Inbound Marketing' in het leven. Dit platform is dan ook volledig geënt op de inbound-methodologie: je kan bezoekers aantrekken, tot leads converteren en verder bedienen als tevreden klanten.

KMO of Enterprise?

Vroeger werd HubSpot vooral gezien als tool voor en door marketeers, voornamelijk voor de (grotere) KMO-markt. Intussen evolueerde het platform tot de perfecte tool voor grotere, internationale bedrijven.

Met Hubspot Enterprise kan je een platform aanbieden voor meerdere landen of merken die deel uitmaken van een groep, met een duidelijk onderscheid in data en assets. 

Gebruiksvriendelijk

Hét codewoord bij HubSpot is gebruiksvriendelijk. Je hoeft geen IT'er te zijn om te werken met dit systeem, de drempel ligt heel laag. Bovendien helpt HubSpot jou om het beste uit het platform te halen met haar HubSpot blogs (informatie, stappenplannen, ...) en HubSpot Academy (instructievideo's, templates, ...).

Eloqua: de marketing automation-tool voor de meest veeleisende automation, lead nurturing en rapportage

Wat is Eloqua?

Eloqua – voluit Oracle Eloqua Marketing Cloud – is een van de meest geavanceerde marketing automation-oplossingen op de markt. Dat zeggen onafhankelijke en betrouwbare bronnen zoals Gartner of Forrester.

Net als de meeste marketing automation-oplossingen, helpt Eloqua marketeers met hun gepersonaliseerde 1 op 1 buyer experience op verschillende kanalen.

Waarvoor kan je Eloqua gebruiken?

De mogelijkheden binnen het Oracle Eloqua Marketing Cloud platform zijn haast onuitputtelijk. Dit zijn een aantal basisfunctionaliteiten:

 

  • Digital Body Language: Met Eloqua volg je alle activiteiten van een websitebezoeker, lead of klant en krijg je insights op basis van zijn gedrag zodat je elke persoon beter en efficiënter kan benaderen.
  • Geavanceerde Lead Scoring: Afhankelijk van het type businessmodel (vertical, behoefte, ...) kan je verschillende scoremodellen instellen.
  • Campagnes: Je bouwt geavanceerde en dynamische marketingcampagnes, gebaseerd op gegevens en klantengedrag.
  • E-mailmarketing: Je maakt en stuurt e-mails met dynamische inhoud.
  • Landing pages: Je creëert landingspagina's met dynamische en gepersonaliseerde inhoud.
  • Formulieren: Je stelt gepersonaliseerde formulieren op waar mensen hun gegevens kunnen achterlaten.
  • Social: Je beheert en overziet je campagnes op verschillende sociale media.
  • Partitioning: Je kan alle processen netjes gescheiden houden, wat handig is als je werkt in een internationale context, met verschillende divisies of merken (mogelijkheid tot opsplitsen per bedrijf, divisies, business units voor respectieve landen of verticals).
  • Toolset: Je krijgt heel wat extra hulpmiddelen waarmee je zelf modules kan ontwikkelen en aanpassen met behulp van algemene programmeertools.

 

complexe flow


De lijst met functionaliteiten en opties in Eloqua is erg lang. Andere automation tools bieden soortgelijke functies, maar er is een groot verschil: Eloqua geeft je meer vrijheid en mogelijkheden om de oplossing op maat van je (grotere) organisatie aan te passen.

Een extra troef is dat Eloqua deel uitmaakt van een groter portfolio (Oracle Marketing Cloud) binnen Oracle waarmee je naadloos kan integreren.

 

Wanneer kies je best voor Eloqua?

Marketing Automation

De nadruk bij Eloqua ligt op het automatiseren en hyperpersoonlijk maken van een lead generation-proces. De 'drag and drop workflow engine' van Eloqua is waarschijnlijk de meest geavanceerde in de markt.

Grote organisaties

Eerlijk: Eloqua-klanten zijn meestal grote globale organisaties die enorme hoeveelheden gesegmenteerde data moeten beheren. Het licentiemodel van Oracle is ook op die manier opgebouwd.

Maatwerk

In Eloqua kan je het platform volledig naar je hand zetten. Het biedt ook de nodige tools en integraties om je Eloqua-omgeving om te toveren tot een performante tool op maat. De keerzijde is dat je wel wat technische skills nodig hebt om er goed mee te werken. Je hebt dus bijna altijd gespecialiseerde technische ondersteuning nodig van een erkende Eloqua-partner.

De essentie: customer centricity

Wat je ook kiest, het belangrijkste is dat de klant centraal staat. Software is 'maar' een tool om dit doel te bereiken.

EloquavsHubspot_2 

 

Meer weten over marketing automation?


Download je e-book over Marketing Automation
SHARE THIS STORY