Laat jouw merk groeien met een design system

Worstel jij je ook soms door pagina's dikke, verouderde corporate guidelines met 5 luttele pagina’s over digitale tools? Herkenbaar! Al heeft dit verhaal twee kanten: enerzijds is het heel kostelijk voor een merk om guidelines up-to-date te houden; anderzijds is het extreem tijdrovend voor marketeers en designers om onvolledige, verouderde guidelines uit te pluizen. Met de leeftijd van je guidelines, groeit ook de kans op fouten en ellenlange discussies. De oplossing? Een design system – dat evolueert mee met je merk en je digitale groeiambitie. 

1. Wat is een design system?

Een design system is een levende collectie van componenten of bouwstenen – zie het als een blokkendoos waarmee je verschillende eindproducten bouwt. Die componenten vormen samen de visuele identiteit van je merk. Het doel? Herkenbaarheid en klantbeleving. Het grote voordeel: een design system groeit mee met je merk en de markt – een design system is growth driven. Gedaan dus met logge corporate guidelines die om de zoveel jaar moeten worden aangepast aan nieuwe technologieën, tools of stijlen.

corporateguidelines

2. Wat is de oorsprong van design systems?

Door de opkomst van goedkopere en snellere computers en devices, boomde ook de ontwikkeling van nieuwe applicaties en websites. Design systems ontstonden uit de noodzaak om sneller en efficiënter te ontwerpen en ontwikkelen. Als je een merk moet laten evolueren vanuit een traditionele stijlgids of style guide, bots je als designer snel op de limieten en traagheid van dit logge systeem.

Alles evolueert snel, dus hebben we ook nood aan designelementen die we snel kunnen toepassen. We maken landingspagina's, pillar pages, apps en mailings tegen heel strakke deadlines. En we werken hieraan met verschillende designers op verschillende locaties. Er moet dus één schaalbare waarheid zijn voor alle partijen. 

Design systems zijn niet nieuw maar waren lang voorbehouden voor de grote merken. Door de snelle digitale transitie is dit systeem nu ook interessant voor kleinere merken.  

3. Wat zit er in zo'n design system?

  1. Doelstellingen
    Waar gaan we naartoe en waarom? Voor we starten aan het bouwen van een design system, moeten we de doelstellingen duidelijk maken voor alle betrokken partijen. Deze doelstellingen evolueren mee met de tijd, net als ons hele systeem.

  2. Principes
    Som een aantal basisprincipes op voor je merk. Zo neemt je team gemakkelijker een gefundeerde (juiste) beslissing tijdens het proces. 'Ontwerp in functie van inhoud' zou zo'n principe kunnen zijn.

  3. Merkidentiteit
    Stem je merkidentiteit af op de doelen van je merk. Bepaal tone of voice, kleuren en lettertypes, vormen en iconen, illustraties en foto’s, animaties en geluid, …

  4. Componenten en patronen
    Deze onderdelen vormen de basis van je systeem: het is als een Lego-blokkendoos waarmee je alle verdere eindproducten opbouwt. Beschrijf duidelijk in een manual hoe designers deze componenten moeten gebruiken.

    Het grote einddoel? De gebruikservaring van je bezoekers. Die voelen dat alle elementen altijd kloppen, wat betrouwbaarheid en professionaliteit uitstraalt.

grafiek© audreyhacq 

4. Design system vs. creativiteit

Het is belangrijk dat je een design system bouwt dat plaats laat voor creativiteit. Je zet dit systeem dus best op poten met de mensen die ermee moeten werken. Denk aan designers en developers, copywriters, marketeers en strategen.

5. Enkele voorbeelden

airbnbibmUber

 

 

SHARE THIS STORY