Hoe voer ik een zoekwoordanalyse uit?

Voor b2b-bedrijven blijft hun website dé tool om nieuwe klanten aan te trekken en zo meer te verkopen. Maar hoe komt de ideale klant op je website terecht? Eerst wil je weten wie jouw gebruikers zijn, en vervolgens naar wat ze op zoek gaan. Een zoekwoordanalyse geeft inzicht in het zoekgedrag van je ideale klant, waardoor je beter kan inspelen op zijn vragen en behoeften.

Wat is een zoekwoordanalyse?

In een zoekwoordanalyse zoek je uit welke woorden mensen gebruiken om jouw diensten of producten te vinden. Je kan ook research doen naar populaire onderwerpen in jouw sector, en daarover gericht een webpagina of SEO-blog schrijven om bezoekers te 'lokken'.

Waarom is een zoekwoordanalyse belangrijk?

Een goed uitgevoerde zoekwoordanalyse heeft veel voordelen:

  • Je kan beter inspelen op de vragen die je ideale klant online stelt.
  • Je website wordt beter (organisch) gevonden.
  • Je ziet kwalitatief betere bezoekers op je website komen.

Hoe start je een zoekwoordanalyse?

Je hebt tegenwoordig heel wat zoekmachines als Google, Bing, Baidu, Yahoo!, Yandex, Ecosia, Ask, DuckDuckGo, enz. Maar we beperken ons hier tot een zoekwoordanalyse voor Google, dat tenslotte meer dan 70% marktaandeel heeft.

Stap 1: wie wil je vooral (niet) aantrekken

Dit kan je bepalen aan de hand van buyer persona's: dit zijn semifictieve representaties van je ideale klanten. Je brengt hun noden, wensen, uitdagingen en gedragingen in kaart om relevantere content voor hen te maken. Lees hier hoe je buyer persona's maakt.

Stap 2: op zoek naar zoekwoorden

Eens je weet wie je ideale klanten en buyer persona's zijn, onderzoek je welke zoektermen populair zijn in je branche, vertical of doelgroep. Hierbij denken we vooral aan online onderzoek maar ook vakbladen, kranten en events tonen wat er leeft.

 

 

keywordplanner google ads-1

 

 

Een goede basis is de zoekwoordplanner in Google Ads. Die helpt je om de zoekopdrachten in Google te achterhalen. Geef je een zoekwoord, volzin of url van je website in? Dan krijg je een lijst met (vergelijkbare) zoekwoorden plus het aantal maandelijkse zoekopdrachten voor die woorden. Je kan ook een url ingeven van de concurrent om te zien op welke zoekwoorden hij zich richt. Ook Google Trends vertelt je wat er op leeft en in welke topics mensen interesse tonen.

 

 

hubspot vs eloqua

 

 

Naast de Google-instrumenten heb je nog interessante hulpmiddelen om je zoekwoorden te bepalen zoals Moz Keyword Explorer, Yoast Google Suggest of de SEO en Content Strategy app in HubSpot.

Stap 3: selecteer je zoekwoorden

Je hebt nu een lange lijst met 'mogelijk relevante zoekwoorden' voor je website. Nu gaan we de lijst filteren en in 3 types onderverdelen: 

  • Top zoekwoorden: je krijgt alleen zoekresultaten die precies overeenkomen met het woord (of een synoniem), bijv. 'vliegwiel'.
  • Woordgroepen: hier komen de zoekresultaten overeen met een groep woorden in een bepaalde volgorde, bijv. 'vliegwiel auto'.
  • Long-tail zoekwoorden: dit is een combinatie van 3 of meer zoekwoorden zoals een zin of vraag, bijv. 'hoe een vliegwiel van een auto vervangen'. Long-tail keywords zijn interessant omdat ze heel gericht zijn: want hoe specifieker, hoe groter de kans dat je scoort met je content.

Vervolgens evalueer je voor al die zoekwoorden of ze al dan niet belangrijk zijn om in je content te verwerken.

  • Op welke zoekwoorden heb je weinig concurrentie?
  • Welke zoekwoorden genereren de hoogste zoekvolumes?
  • Welke zoekwoorden hebben een hogere conversie?
  • Zijn er uitsluitingszoekwoorden waarmee je rekening moet houden (= zoekwoorden waarmee je gebruikers uitsluit die duidelijk op zoek zijn naar andere producten of diensten)?

Stap 4: zoekwoorden toepassen

Verwerk de zoekwoorden op strategische plaatsen in je website:

  • In de menustructuur
  • In paginatitels en teksten
  • In de meta-descriptions
  • Op landing pages

Schrijf ook specifieke content rond populaire long-tail zoekwoorden, bijv. een (SEO-)blog, webpagina of pillar page.

Stap 5: analyseren en optimaliseren

Start met een nulmeting zodat je evoluties kan meten. Wat kan er zoal in een nulmeting staan:

  • Hoeveel kliks je haalt van bezoekers via een zoekmachine
  • Het aantal weergaves in zoekmachines
  • De gemiddelde bezoektijd van bezoekers via een zoekmachine
  • Het aantal conversies van bezoekers via een zoekmachine
  • Het aantal geïndexeerde pagina’s per zoekmachine (je kan dit achterhalen door 'site:domeinnaam.be' in de zoekmachine in te geven)
  • De gemiddelde positie op de resultatenpagina

Analyseer de evolutie van bovenstaande KPI's en stuur bij. Herhaal eventueel de eerste drie stappen om een beter resultaat te halen.

Lijkt dit proces jou te complex of tijdrovend? Onze specialisten maken voor jou een eerste, gratis analyse van jouw website (en van een van je concurrenten om mee te vergelijken).

 

 

SHARE THIS STORY