Het Golden Circle-principe van Simon Sinek

De kans is groot dat je als marketeer al hebt gehoord van het ‘Golden Circle’-principe. Dit concept is bedacht door Simon Sinek die het volgende stelt: "People don’t buy what you do, they buy why you do it."

 

Golden circle

Een voorbeeld: Apple doet het

Een makkelijk en vaak gebruikt voorbeeld is Apple. Nu weet ik ook dat Apple niet het doorsnee b2b-bedrijf vertegenwoordigt, maar het maakt wel een en ander duidelijk. Stel je dus voor dat Apple was vertrokken vanuit het ‘wat’: “We make great computers. They’re user friendly, beautifully designed, and easy to use. Want to buy one?”

Dat is niet gelogen maar niet bepaald inspirerend of onderscheidend. De slimme marketeers van Apple verwoorden het als volgt, vanuit het 'waarom':

With everything we do, we aim to challenge the status quo. We aim to think differently. Our products are user friendly, beautifully designed, and easy to use. We just happen to make great computers. Want to buy one?

Waarom is dit zo belangrijk?

Je voelt instinctief dat deze ‘waarom-benadering’ beter is. Daarvoor is zelfs een wetenschappelijke verklaring:

  • Als we communiceren rond ‘wat’, dan doen we een beroep op het analytische deel van ons brein (de neocortex).
  • Als we het hebben over ‘waarom’ en ‘hoe’, komen er emoties en menselijke gedragingen aan te pas (die worden gestuurd door ons limbisch brein).

En we weten allemaal dat ratio het meestal moet afleggen tegen emoties.

Hoe rationeler je product, hoe belangrijker het is om een emotionele connectie tot stand te brengen met je potentiële klanten. Door ze op te leiden, te helpen en conversaties op te starten.

Hoe gebruik je de Golden Circle?

Zoals gezegd draait alles rond deze drie vragen:

  1. Waarom – Waarom doen we wat we doen? Wat is je ultieme doelstelling?
  2. Hoe – Hoe lossen we problemen op voor onze klanten? Of hoe helpen we hen om hun doelstellingen te bereiken?
  3. Wat – Wat bieden we aan? Wat maken we? En wat zijn de voordelen hiervan?

Dit model is niet alleen handig bij het bepalen van je positionering. Je kan het ook gebruiken als je content creëert of nieuwe producten of diensten ontwikkelt.

Je klant centraal stellen is gewoon een goed idee. Laten we het daarop houden. 

SHARE THIS STORY