GDPR: maak van een last een deugd

Op 25 mei 2019 blaast de GDPR (General Data Protection Regulation) of AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) een eerste kaarsje uit. Ondanks alle informatie door media, juristen, bedrijfsorganisaties en marketingbureaus blijken nog heel wat b2b-bedrijven niet geïnformeerd of niet in orde met die verplichte Europese regelgeving. Oké, het risico op boetes was beperkt. Met de nadruk op wás, want de eerste GDPR-boete is een feit. En die boetes zijn niet mals: in België lopen ze op tot 4% van de totale jaaromzet, met een maximum van 20 miljoen euro. Een last, die GDPR? Misschien. Maar vooral een kans om klantgerichter te communiceren.

Hoezo een deugd?

Als b2b-marketeer weet je ongetwijfeld wat GDPR is. Zo niet, vind je hier ons inleidend artikel over de verordening. Of check even dit filmpje van de gegevensbeschermingsauthoriteit: het vertelt over de rechten van klanten en de plichten als bedrijf.

Wil je graag meer informatie of hulp bij de toepassing van GDPR, boek vrijblijvend een afspraak met onze GDPR-expert.

 

Een ding staat vast: je moet de verordening respecteren, wat extra werk met zich meebrengt. Maar uiteindelijk is dit voor iedereen een goede zaak. Het is namelijk een uitgelezen kans om na te gaan welke data je bezit, en hoe je ze gebruikt (of misbruikt). Weet je niet zeker of je toestemming hebt om bepaalde zaken uit te voeren? Dan is dit een opportuniteit om een aantal contacten te heractiveren.

Wie al werkt met inbound, heeft een streepje voor op de klassieke outbound-methode. Want je biedt content op maar en neemt dus alleen contact op als het relevant is. Gebruik je een automation tool als HubSpot? Dan helpt die jou de GDPR-regels respecteren aan de hand van een aantal instellingen en features.

Angst is een slechte raadgever

Je hoorde de horrorverhalen misschien al: dat er slechts 10% van een database overblijft na een GDPR-oefening. Maar is dit slecht nieuws? Nee toch. Oké, je zal minder mails versturen ... maar wel naar contacten die er expliciet voor kiezen om iets van jou te horen (mensen kunnen kiezen wat ze wel of niet in hun mailbox ontvangen).

Het resultaat: minder afmeldingen, een betere deliverability en betere open rates.

Database-hygiëne is een goede zaak

Ook zonder GDPR deed je er goed aan om jouw database geregeld op te kuisen. Heel wat bedrijven hebben een massa slapende contacten die nooit reageren (low engagement). Volgens benchmarks verlies je jaarlijks gemiddeld 1/5 van je database: door gewijzigde mailadressen, nieuwe jobfuncties, stopgezette mailboxen, enz.

GDPR helpt je lentekuis houden in je database, waardoor 'nutteloze contacten' geen energie of analyses meer vragen.

Transparantie = vertrouwen

Door de GDPR moet je transparanter communiceren over het verzamelen en verwerken van gegevens. Juristen hebben het over 'recht op toegang' en 'overdraagbaarheid', wat betekent dat elk contact een kopie van zijn gegevens kan eisen. Met andere woorden: iedereen heeft recht op een snel, nauwkeurig en toegankelijk antwoord op de vraag waarom hij bij jou is aangemeld. De kans is groot dat iemand die vraag ooit stelt. En wie positief antwoordt, wint vertrouwen.

Op de site is er een knop waar klanten hun aankoopgegevens kunnen opvragen en dan krijgen ze die zeker binnen de week, via het internet – Colruyt

Focus op je beste prospecten en klanten

Een van de pijlers van GDPR is 'het recht om te worden vergeten': iemand kan vragen om zich definitief uit de database te laten verwijderen. Ook hierover moet je jou geen zorgen maken. Want je beantwoordt aan de vraag van de persoon in kwestie, wat hem achterlaat met een positief gevoel. Én, belangrijker, je verspilt niet langer tijd en energie aan een contact dat geen moer om jouw bedrijf of product geeft. Zo blijft er meer tijd over om je te concentreren op je beste prospecten en klanten.

Verdien aandacht in plaats van het te kopen

Je hebt voortaan een geldige reden nodig om data te verwerken: je moet expliciete toestemming krijgen om iemand zijn gegevens te gebruiken. Slecht nieuws dus als je contactlijsten in bulk koopt, want dat is niet langer toegestaan. En toch vinden wij dat goed nieuws, mits de juiste inspanningen op lange termijn.

Want, zeg nu eerlijk, wie zal er snelst iets van jou kopen: iemand die jouw bedrijf niet kent (en wiens gegevens je lukraak van internet plukte) of iemand die actief zoekt naar een oplossing (en al een paar keer interesse toonde in jouw dienst of product)?

Optie 2, juist! Verzamel je data op die manier, dan krijg je een gezondere database met contacten die minder snel afhaken.

Conclusie: beter nu dan nooit

Werk je nog niet conform de GDPR? Hoog tijd voor een inhaalmanoeuvre: om wettelijk in orde te zijn én om meer uit je database te halen

Maak hier een vrijblijvende afspraak met onze GDPR-expert

Deel deze blogpost