Alles wat je wil weten over buyer personas

Persona’s of buyer personas zijn onmisbaar voor een geslaagd inboundmarketing-traject. Het loont dan ook de moeite om er de nodige tijd voor uit te trekken. Want hoe beter je persona’s, hoe gerichter en relevanter je communicatie. Hieronder vind je alles wat je moet weten over persona’s.

Wat is een buyer persona?

Buyer personas zijn semi-fictieve representaties van je ideale klanten. Zij helpen je om klanten en prospecten beter te leren kennen. En om hun noden, wensen, uitdagingen en gedragingen in kaart te brengen. Dat maakt het een stuk makkelijker om content te maken die voor hen relevant is.

De beste persona’s zijn gebaseerd op marktonderzoek en data die je hebt verzameld over je bestaande klanten aan de hand van bevragingen e.d.

Afhankelijk van jouw sector kan je slechts één of twee persona’s nodig hebben, maar dat kan ook oplopen tot meer dan tien. Een goede vuistregel is om met de meest belangrijke te beginnen en van daaruit verder te bouwen.

Wat zijn negatieve persona’s?

Een negatief persona is het type klant dat je vooral niet wil. Bijvoorbeeld omdat ze te hoog geprofileerd zijn voor jouw merk of product. Maar net zo goed studenten of concurrenten die op zoek zijn naar informatie of gewoon profielen die geen rol spelen in het beslissingsproces.

Hoe kan je persona’s gebruiken?

Idealiter ga je niet enkel content maken in functie van je persona maar houd je ook rekening met de fase in de buyers journey waarin hij of zij zich bevindt. Iemand die zich niet bewust is van een probleem of een opportuniteit ga je namelijk anders benaderen dan iemand die al klaar is om te kiezen tussen verschillende oplossingen.

Op die manier gaan we de vereiste content in kaart brengen. Dat noemen we content mapping.

Hoe maak je een buyer persona?

Zoals gezegd, vormen data en persoonlijke inzichten de basis. Zorg er dus voor dat je bij de creatie van je persona’s voldoende mensen betrekt die de nodige ervaring hebben met verschillende type klanten.

Dit zijn een aantal technieken die je kan toepassen om aan de nodige informatie te komen:

 

  • Interview klanten om te weten te komen wat ze goed en minder goed vinden aan je product.
  • Raadpleeg je bestaande database om na te gaan in hoeverre klanten je huidige content gebruiken.
  • Als je formulieren integreert op je website, zorg er dan voor dat je informatie verzamelt die relevant is voor het optimaliseren van je verkoopproces.
  • Organiseer een workshop met verschillende diensten uit je bedrijf (sales, marketing, client services, …) en creëer samen de belangrijkste persona’s.

Gebruik een persona-invultemplate

De Hubspot Make My Persona Tool is een handig instrument om zelf persona’s samen te stellen. Je kan hem gratis gebruiken.

make-my-persona

 

Organiseer een strategische workshop

Je kan natuurlijk van de gelegenheid gebruikmaken om je workshop uit te breiden en ook de customer journey in kaart te brengen. Zo weet je meteen welke contactpunten je kan verbeteren of toevoegen in je verkoopproces.

Daarnaast kan je ook al een paar topics bepalen die relevant zijn voor het creëren van je content. Zo'n workshops kan je best professioneel laten begeleiden door een van onze specialisten.

 

Organiseer een strategische workshop 

SHARE THIS STORY